måndag 10 december 2012

Resan som började med ett slut


Handling: Boken ’’Resan som började med ett slut’’ handlar om tolvårige Nino Izudinovic som tillsammans med sin familj flyr från Bosnien till Sverige. I boken får man reda på om bussresan från Bosnien till Sverige, om vänskapen med kompisarna Edo, Issa, Abdul, Pepsi och Flora som han blir vän med på flyktingförläggningen, om skolan och kärleken.                                                                                                                   


Personer: Huvudpersonen i boken är Nino Izudinovic. I Boken presenteras Nino genom sina handlingar och det han säger. I början är han en blyg och förvirrad kille men senare blir han en mer säker person som inte ger upp så lätt. Nino är snäll, omtänksam, modig och en bra vän som är väldigt beskyddande. I boken beskrivs inte Ninos utseende så mycket, man får bara veta att han är smal och har brunt hår och bruna ögon. Hans mål är att få stanna i Sverige med sin familj och passa in i samhället och det lyckas han med.

Miljö och tid: Boken utspelar sig i ett år, från 1992 till 1993 i Göteborg. Mesta dels av tiden utspelar sig handlingen på flyktingsförläggningen Doktorsgården där det bor massa flyktingar och där det är stökigt. Flyktingsförläggningen Doktorsgården är inte en bra miljö för barn som Nino för att det är lätt att få tag på alkohol och cigaretter.                                                                                     

Språk: Författaren Zulmir Becevic använder ett språk som jag tycker väldigt mycket om  i boken. Han skriver bra och orden är vardagliga och inte komplicerade.

Egna synpunkter: Jag tycker att boken är jättebra för att den är intressant ,ungdomlig  och rolig och det är sådana böcker jag gillar allra mest! Det jag gillade bäst var när Nino  och hans familj fick beskedet om att de får stanna  kvar i Sverige. Jag rekommenderar  boken till alla ungdom och även vuxna! Jag tycker om slutet för det är då alla får  beskedet att de får stanna i Sverige och alla går skilda vägar. Jag tror att författaren vill säga att det inte är lätt att vara flykting och att passa in i ett nytt land med nya människor och nytt språk men att man aldrig ska ge upp!


Una 9C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.