söndag 16 december 2012

Stalingrad






Stalingrad är skriven utav Antony Beever och  handlar om andra världskrigets mest avgörande slag. Den tar med riktiga händelser och rapporter med fascinerande personligheter. Boken är som en spännande historielektion som inte lämnade mig oberörd. Som så många andra böcker så har denna även blivit en film.

De beskrivningar som finns i boken kan få den mest okänsliga person att reagera, det är stor skillnad om man tänker efter att alla berättelser i boken kommer från folk som verkligen uppleva skräcken av att försöka ligga still under en bombning eller som aldrig fick mat så att det ens räckte till att bli mätt. Skadedjur var även vanligt, en soldat skrev att möss hade ”ätit två av hans frusna tår medan han sov" i ett brev hem till sin fru.

Det författaren på många sätt framför är den psykologiska skillnaden mellan alla soldater under kriget. Ryssarna var väldigt bra när det gällde att knäcka fienden psykiskt, i boken får man se många olika exempel på hur de gör, likaså olika metoder för att öka stridsglöden hos sina soldater medtanke på att den propaogandan som spreds inte alltid räckte.

Jag har alltid tyckt att verklighetsbaserad litteratur gör ett starkare intryck på mig än fiktion, därför tycker jag att en bok som Stalingrad passar mig, även det faktum att jag är mycket intresserad av andra världskriget. När man tänker sig att det rör sig om verkliga människoöden i den här boken känns det ofattbart. Den kyla, skräck och hjälplöshet som många soldater och civilbefolkningen utsattes för och kände är nästan overklig. Jag mår jag uppriktigt dåligt när jag får veta hur människor behandlat varandra en tid inte för så längesedan och att sådan ondska även uppstår idag.

// Suzan 9A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.