måndag 3 december 2012

Mannen utan öde av Imre Kertèsz

Boken “Mannen utan öde” handlar om den 14-åriga judiska pojken György som bor i Budapest (Ungern) under andra världskriget (1944-1945). En dag fick György reda på att han skulle få åka till ett arbetsläger i Tyskland, han tyckte att det var spännande att resa utomlands eftersom han inte hade gjort det innan. Egentligen var det ingen trevlig arbetsläger han skulle åka till som han hade trott, det var ett koncentrationsläger där de samlade judarna för att antingen döda dem eller låta dem slita och arbeta sönder sig. Tolv månader senare återvände György till Budapest då han var 15 år. Han hade tillbringat 1 helt år i koncentrationslägret tillsammans med flera andra. György upplevde mycket under det hela året, han lärde sig även mycket och György ville inte glömma det som hade hänt under året eftersom det var en del utav hans liv.

György är väldig lydaktig, känslosam och omtänksam. Han bryr sig om hans omgivning och försöker alltid göra sitt bästa för att de andra ska vara tacksamma. György har svart hår och brukar alltid ha på sig kläder med en gul stjärna (Davidstjärnan) för att han är en jude. Han presenteras genom det han säger och genom hans handlingar. György undrar alltid varför han och alla andra judar behandlas så himla illa, när de inte har gjort någonting fel. Han undrar även varför de inte ska vara lika värda i omgivningens ögon (det vill säga de som inte är judar). Han vill vara lika värd som de som inte är judar. Györgys mål var att han skulle återvända till Budapest när han var i koncentrationlägret. Det tog lite långt tid för att återvända, men det var han tacksam för eftersom det var vissa som hade tillbringat fyra eller sex år och även tolv år i koncentrationslägret. Det kanske inte hade tagit så långt tid ifall han inte hade blivit sjuk, för att när han blev sjuk fick han stanna i ett sjukhus väldigt länge innan han fick åka tillbaka till Budapest. Men det viktigaste var att han nådde sitt mål till sist.

Handlingen utspelas i Budapest, Auschwitz, Buchenwald och i Zeitz. Dessa ställen är koncentrationläger där György fick vara.  Den utspelar sig år 1944-1945 under andra världskriget då Judarna förföljdes av tyskarna. Det är flera bomber som faller och förstör byggnader i Budapest när kriget pågick. Miljöns betydelse för handlingen är att de ska passa in med bokens berättelse (krig). Boken beskrivs i en kronologisk ordning och i en väldig lång period fast än det bara är ett år.

Språket är väldig lätt och vardaglig, författarens ord är också konkreta och tydliga så att man förstår. Hans stil är seg och lång tråkig, det tar väldigt långt tid innan en händelse sker.

Jag tyckte att handlingen i boken var varken dålig eller super bra eftersom handlingen väckte inte mitt intresse tillräckligt mycket. Det jag gillade var när han försökte göra sitt allra bästa för att återvända till Budapest och även när han hamnade i koncentrationslägret för att det var då allt spännande hände. Jag rekommenderar boken till alla som har tålamod. När jag läste titeln förstod jag bara att han inte hade nån öde.

Jag tyckte om slutet för att det var då han återvände till Budapest och även för att han var nöjd på ett sätt efter att han hade gått igenom allt de hemska i koncentrationslägret. Det var bra att han inte gav upp och fortsatte kämpa för att komma hem igen. Det är inte den första boken som jag har läst om judar, jag har även läst andra böcker, men denna var den första boken som beskrev hur det var i ett koncentrationsläger och det tyckte jag om. För att man fick verkligen veta precis hur det gick för dem och vad dem gjorde där. Den påverkade mig på ett bra sätt. Jag tror att författaren vill beskriva hur judarnas liv såg ut och hur de förföljdes och var hatade av väldigt många fast än de inte hade gjort något. Jag tror inte att jag skulle vilja skriva någon bok i dagsläget, men i framtiden då jag upplever mer i mitt liv och bär med mig en bagage full av erfarenheter och då hade det varit intressantare att skriva en bok. Idag har jag inte upplevt så mycket och har en hel bagage att fylla på.

(Bokens författare är Imre Kertèsz och återberättad av Johan Werkmäster.)
   
Av: Hoda Ali
Årskurs: 9A
Lövgärdesskolan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.